Blessure protocool

Wat te doen bij een blessure?
- Eerst melden bij een verzorger op dinsdag- of donderdagavond of bij het blessurespreekuur van Fysiotherapie ZorgSaam op maandagavond.
- De verzorger of fysiotherapeut stelt een 'werkdiagnose'  en stelt samen met de speler een behandelplan op, indien nodig wordt dit ook met de trainer/leider besproken
- De verzorger of fysiotherapeut bepaalt of je kunt deelnemen aan de groepstraining of dat het beter is een alternatieve training of hersteltraining te volgen.
- Spelers/speelsters kunnen alleen deelnemen aan hersteltraining indien de speler gezien is door een verzorger of fysiotherapeut
- Volledige hervatting van training/wedstrijd na langdurige blessure kan alleen na goedkeuring medische staf of behandelend fysiotherapeut van de speler, dit wordt tevens gecommuniceerd naar leider/trainer.

Fysiotherapie ZorgSaam:
Bij twijfel  aan de diagnose of bij op het oog een ernstige blessure kunnen spelers contact opnemen met Fysiotherapie ZorgSaam of indien nodig de huisarts. Marieka op den Dries en Rob Alferink zijn als fysiotherapeut werkzaam bij Fysiotherapie ZorgSaam, de praktijk is bereikbaar via het telefoonnummer: 0548-615889, http://fysiotherapie.zorgsaamnijverdal.nl/

Gratis blessurespreekuur:
Elke maandag van 18.00 – 19.00 uur kunnen spelers van de club terrecht op het gratis blessurespreekuur van Fysiotherapie ZorgSaam. Marieka op den Dries neemt een korte screening af, zodat de spelers/speelster weet wat hij/zij met de blessure moet doen.

Spelers kunnen zich opgeven door maandags voor 17.00 uur te bellen naar ZorgSaam: 0548-615889

DRW MOODStudios
Bij langdurige blessures, conditieachterstand of verminderde spierkracht is er mogelijkheid om bij DRW te sporten. Jesse van den Berg is werkzaam bij DRW en kan jou als speler begeleiden naar een optimale conditie.  Aanmelden kan via DRW Fitnesscentrum; 0548-611690

Hersteltraining:
Op donderdagmiddag van 16.30 – 17.30 uur vindt de hersteltraining plaats o.l.v. Roy Schoot Uiterkamp. Dit is alleen mogelijk op advies van de medische staf of behandelend fysiotherapeut. In principe is deze hersteltraining in eerste instantie bedoeld voor de selectieteams.

Krachthonk:
Het krachthonk is vrij toegankelijk voor alle spelers en speelsters van v.v. Hellendoorn. In het krachthonk staan fietsen, een loopband en hangen posters met stabiliserende oefeningen voor de rug-, knie en enkel. Het krachthonk kan gebruikt worden indien een speler niet kan deelnemen aan de groepstraining i.v.m. een blessure.  Ook bij terugkomende rug-, enkel- of knieklachten is het zinvol om voor de groepstraining een kwartier spierversterkende oefeningen te doen.

Wat te doen bij acute blessures?
- RICE: R – rust, I – ijs, C – Compressie, E – elevatie (been hoog houden)
- Bekers met ijs en ijscompressen liggen in de diepvries in het krachthonk. Deze zijn vrij toegankelijk voor alle leden van v.v. Hellendoorn. De eerste 48 uur, meerdere malen per dag 10 min. koelen dit om hevige zwelling te voorkomen en het herstel te bevorderen
- Op het oog een zeer ernstige blessure?  Vraag de medische staf voor beoordeling op het veld. Indien een spelers absoluut niet in staat is 4 stappen te lopen op het aangedane been kan doorverwijzing naar de huisartsenpost geïndiceerd zijn. Is dit wel mogelijk dan voldoet bovenstaand (RICE)
- Heb je in het weekend een blessure op gelopen, dinsdag- en donderdagavond staan de verzorgers voor je klaar om deze te beoordelen en jou te adviseren om optimaal te herstellen.