v.v. Hellendoorn gecertificeerd als ‘Lokale Jeugdopleiding’

16 maart 2024 17:00

v.v. Hellendoorn is door de KNVB officieel gecertificeerd als 'Lokale Jeugdopleiding'. Dit is een beloning voor de vele inspanningen die de afgelopen jaren op voetbaltechnisch gebied zijn gedaan. In 2019 is een vernieuwd voetbalplan geschreven en geïmplementeerd. De afgelopen jaren is het voetbaltechnisch plan verder doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Het doel hiervan was om onze jeugd een nog betere opleiding te bieden (zowel op prestatie als recreatief gebied), in een veilige omgeving met uitstekende randvoorwaarden. De ‘certificering’ is de kroon op het werk. In de nabije omgeving hebben slechts enkele verenigingen dit predicaat.

Certificering
Sinds enkele jaren is het mogelijk om als voetbalvereniging de jeugdopleiding van een kwaliteitscertificaat te voorzien. Het sportadviesbureau NMC Bright heeft, in samenwerking met de KNVB, hiervoor kwaliteitsnormen opgesteld waarmee elke geïnteresseerde club objectief kan worden beoordeeld. Het betreft een integraal kwaliteitsprogramma voor de gehele voetbalpiramide, zowel betaald voetbal als amateurvoetbal. Alle clubs worden aan dezelfde normen getoetst. Er zijn viermogelijke certificaten: Een Lokale Jeugdopleiding, Regionaal, Nationaal en Internationaal. Kijkend naar de omvang van onze vereniging is ingezet op een Lokale Jeugdopleiding waarbij er ook getoetst is op Regionale aspecten.

Het proces
De vereniging is de afgelopen periode grondig doorgelicht op verschillende organisatorische, bestuurlijke en technische aspecten. Hierbij zijn de beleidsstukken en trainingen beoordeeld op kwaliteit, en zijn kaderleden bevraagd over de uitvoering van het beleid. Onderwerpen die aan bod kwamen zijn onder andere het bestuur en beleid, de opleidingsvisie, randvoorwaarden, normen en waarden, functieomschrijvingen, overeenkomsten en behaalde diploma's van jeugdtrainers en keeperstrainers. Ook is gekeken naar de ontwikkeling van jeugdspelers en jeugdtrainers, de organisatie van (interne) scouting, de methode voor teamindelingen, het gebruik van een speler volgsysteem en videoanalyse, het speelniveau van de selectieteams, de accommodatie en voorzieningen, de samenstelling en procedure van de medische staf, de samenwerking met de regio, betaald voetbalorganisaties en de KNVB. Verder zijn ook innovatie en kennisdeling, het onderscheidend vermogen en het leerklimaat onder de loep genomen.

Als vereniging zijn we twee jaar geleden begonnen met een eerste interne nulmeting. Deze hebben we zelf uitgevoerd en daarbij zagen wij kansen om onze jeugdopleiding te certificeren. In juni 2023 heeft er een audit plaatsgevonden welke is afgenomen door NMC Bright. Van deze audit heeft de vereniging een gedetailleerd verslag ontvangen met adviezen en kansen om de vereniging te ontwikkelen en te verbeteren. v.v. Hellendoorn is de afgelopen periode doorgelicht op maar liefst 65 verschillende aspecten waarvoor een minimaal niveau moet worden aangetoond.

Onlangs hebben wij het bericht mogen ontvangen dat onze jeugdopleiding voldoet aan de gestelde eisen van een Lokale Jeugdopleiding. Wij zijn enorm blij met het behalen van dit certificaat en zien dit als een kroon op het werk wat gedaan is door vele clubmensen. Vier jaar geleden heeft het huidige TC Beleid, bestaande uit André Hopster, Hugo Kok, Milan Kok en Dennis Pronk, de eerste plannen gemaakt voor deze prachtige doorontwikkeling. Behalve TC Beleid heeft tevenshoofdtrainer Bart Benneker een zeer actieve en belangrijke rol gespeeld in dit traject. Doordat de Technische Commissie het afgelopen jaar versterkt is met diverse clubmensen kunnen we dit alles ook voor de langere termijn borgen. Daarnaast zijn alle vrijwilligers die op voetbaltechnisch gebied actief zijn een onderdeel van dit succes. Zonder trainers, teamleiders, coördinatoren, commissieleden was dit niet mogelijk geweest. We hebben dit samen gerealiseerd en we mogen hier enorm trots op zijn.

Uitreiking certificaat
De officiële uitreiking van het certificaat heeft plaatsgevonden op zaterdag 16 maart rondom de wedstrijd tussen v.v. Hellendoorn en Enter Vooruit. De uitreiking werd verzorgd door Arie Oeseburg, Bondsridder en ambassadeur van de KNVB. Daarnaast was ook een afvaardiging aanwezig van de FC Twente / Heracles Academie. Als Lokale Jeugdopleiding streven wij ernaar een actievere en bredere rol te spelen binnen de regio. Zo zal v.v. Hellendoorn bijvoorbeeld fungeren als het contactpunt vanuit de regio West voor de klankbordgroep van de FC Twente / Heracles Academie.

Technische Commissie v.v. Hellendoorn
6b7440d4-3732-44c3-b694-29c67cf3273d.jpeg