Compostactie: ‘’A simple trailer, an object where memories are made’’.

3 april 2023 20:30

Afgelopen zaterdag, 25 maart 2023. De lente is begonnen, maar het weer vertoont nog niet de karaktereigenschappen die je hierbij verwacht. Het stormt. Regen, wind en nog veel meer regen. Dit weerhoudt de vele vrijwilligers van de compostactie er niet van om deze storm te trotseren. Zonder gemor pakken ze de vele bestelde compost, potgrond en stalmest op de aanhangers.

De aanhangers vormen een essentiële schakel in de compostactie. Zonder deze schakel is het ondenkbaar dat de bestellingen worden bezorgd. Vandaar dat de projectgroep van de compostactie een Chef Aanhanger heeft in de persoon van Peter Middelkamp.

Al jarenlang zorgt Peter ervoor dat er genoeg vrijwilligers zijn die met hun aanhanger naar de Hofmansweide komen. Het geheim van Peter? Zijn handgeschreven lijstje waarop hij minutieus de namen van potentiële vrijwilligers die een aanhanger in bezit hebben op noteert. Handgeschreven, omdat Peter één van de weinige mensen op deze aardbol is die niet wil toegeven aan het digitale geweld. Geen e-mail en geen mobiele telefoon voor Peter. Wil je hem bereiken, dan kijk je in de kantine of bel je op zijn vaste telefoon.

Het lijstje wordt ongeveer een maand voordat de bestellingen worden rondgebracht uit een kastje gehaald. De namen op dit lijstje worden één voor één gebeld. Of ze worden benaderd in de kantine op zaterdagmiddag om 18.00 uur. Een moment waarop maar weinigen nee zeggen tegen een biertje, maar ook op de vraag ‘’Help ie weer met om compost weg te brengen? 25 maart 09.00 verzamelen op de Hofmansweide’’. En dit charmeoffensief werpt dus ook dit jaar weer zijn vruchten af.

De regen mag dan een spelbreker zijn. Toch melden tientallen vrijwilligers zich met een lach en vol enthousiasme tussen 08.30 en 09.30 op de Hofmansweide. Daar waar de compost, potgrond en stalmest al op hen staat te wachten. Niets geen gezeur over het weer. Mouwen opstropen en aan de bak. Alles voor de vereniging. Bij aankomst op de Hofmansweide komt de vrijwilliger eerst in aanraking met de verkeersleiders Hofmansweide Edwin Filart en Raymond Wiechink. Zij zorgen ervoor dat het logistieke proces vlekkeloos verloopt. Geen opstoppingen, de auto’s met aanhangwagens begeleiden naar de juiste laadpositie, even een kort praatje om uitleg te geven. Dat alles gaat gepaard met een grap en een grol. Staat de auto in positie dan meld de vrijwilliger zich in de tent (Joop Tuink bedankt voor het lenen) waar administrateurs Annemiek Bossink en Rik Smienk de bezorglijsten uitdelen en vragen beantwoorden.

In de tent heerst er elk jaar een uitgelaten sfeer. Velen kijken uit naar deze dag. Voor sommigen is het een dag waarop je met vrienden bijpraat en al ouwehoerend de bestellingen rondbrengt. Bijvoorbeeld voor de Compost Broers. Een clubje van 5 a 6 vrienden die elk jaar de grootste schik hebben. De verbondenheid met elkaar en de compostactie komt dit jaar tot uiting in de shirts die ze dragen. Een shirt met de tekst ‘Compost Broers, a simple trailer, an object where memories are made’’. Beter kan het ‘compostactiegevoel’ niet verwoord worden.

Als vrijwilliger is het belangrijk dat je met de buik vol op pad gaat. Zodat je vol energie tientallen zware zakken compost, potgrond en stalmest van de aanhanger kunt pakken en bezorgen. Ook daar zorgt Peter voor, want naast Chef Aanhanger is Peter ook Chef Catering. Met zijn assistent Harold Kleinjan was hij deze ochtend al vroeg in de kantine om koffie en chocolademelk te maken en broodjes ham en kaas te smeren. Peter doet alles om het zijn vrijwilligers naar hun zin te maken. Een aantal jaren geleden kwam de vraag van één van helpers of het mogelijk was om ’s ochtends een broodje rookworst te krijgen. Geen probleem. Peter gaat naar de Appie, koopt rookworsten, zorgt voor een pan met warm water en iedereen krijgt een broodje rookworst.

Als de vrijwilliger uit de tent stapt, dan moeten de bestellingen op de aanhangwagen worden geladen. Wat fijn dat je dan kunt rekenen op de kracht en inzet van de jongens van JO19-1 en JO19-2 die in grote getalen aanwezig waren. Daarnaast gaan ze ook mee met diegene die een aanhanger heeft om de bestellingen te lossen. Grote klasse mannen! Het lossen van de bestellingen neemt ongeveer 1.5 a 2 uur in beslag. Zeiknat waren de vrijwilligers dit jaar. Normaal van het zweet, maar nu van zweet en regen. Om 11.30 uur zijn alle bestellingen gelost en kunnen vele adressen in Hellendoorn in de tuin aan de gang.

We zijn als projectgroep Compostactie ontzettend blij met alle hulp die wij krijgen. Dank hiervoor. Daarnaast dank aan iedereen die een bestelling heeft gedaan. De opbrengst van de compostactie was ook dit jaar weer geweldig. De opbrengst die de vereniging kan gebruiken voor bijvoorbeeld het aanschaffen van materialen.

PS: mocht je denken ‘’Ik heb ook a simple trailer en wil memories maken’’, meld je dan bij Peter Middelkamp. Dan kom je op zijn handgeschreven lijst en word jevolgend jaar door Peter benaderd.

Met vriendelijke groet,

Projectgroep Compostactie