Jos Filart: 65 jaar (waarvan 50 jaar vrijwilliger van v.v. Hellendoorn)

18 juni 2021 18:00

Wie regelmatig bij de voetbal is, ziet Jos Filart. Jos is een echte clubman. Vraag hem iets te doen voor de vereniging en hij doet het. Eerst bij SV SOS en sinds de fusie bij v.v. Hellendoorn. Jos begon al vroeg met vrijwilligerswerk. Zijn eerste dag vrijwilligerswerk voor de vereniging kan hij nog goed herinneren. ‘’Ik was 15 jaar en had bardienst. Het was gezellig die avond in de kantine, waardoor ik laat in bed lag. Mijn moeder was hier niet blij mee. De volgende dag moest ik namelijk om half 5 uit bed voor mijn eerste stagedag’’, aldus Jos. Sinds dat moment is Jos niet meer weg te denken en heeft hij alle mogelijke vrijwilligersfuncties bekleed.

Jos heeft binnen SV SOS diverse bestuursfuncties (hoofd-en jeugdbestuur) bekleed, is betrokken geweest bij het opstarten en organiseren van diverse activiteiten. Zo stond Jos met een aantal anderen aan de basis van het schoolvoetbal zoals we dit nu kennen. En was hij lid van de kantinecommissie van v.v. Hellendoorn. We zijn vast nog wat vergeten te vermelden. Want als je Jos belde en vroeg of hij wat wilde doen, dan stond hij altijd klaar en regelde hij het. Of zoals hij zelf zegt. ‘’Als het geld voor de club oplevert, dan draag ik er graag aan bij.’’ Had je vrijwilligers nodig voor een voetbaldag. Dan belde je Jos en die zorgde ervoor. ‘’Het lukte altijd wel om er genoeg op de been te krijgen’’. Of hij reed rond met een varken door het dorp. ‘’Dan moesten mensen raden hoeveel kilo het varken woog. Hier haalden we een mooi geldbedrag op voor de voetbal. Zulk soort activiteiten waren het mooist om te doen’’, vertelt Jos met stralende ogen. Voor zijn inspanningen voor de club kreeg hij in 1991 de KNVB Bronzen Speld en werd hij in 1996 uitgeroepen tot lid van verdienste. Ook werd hij in 1985 uitgeroepen tot sportman van het jaar.

Vandaag (18 juni) is Jos 65 jaar geworden. Dat betekent dat hij al 50 jaar vrijwilliger is voor de vereniging. Het was voor Jos een moeilijk jaar met veel gezondheidsproblemen. Hierdoor heeft Jos onlangs aangegeven dat hij zijn vrijwilligersfunctie niet langer meer kan uitvoeren. Dit doet hem pijn, want het sportpark is zijn tweede huis. Voor de vereniging wil hij altijd klaar staan. Maar zijn gezondheid gaat op dit moment uiteraard voor. Gisteravond hebben we Jos bezocht en een cadeau gegeven voor zijn 65e verjaardag. We hebben kenbaar gemaakt hoeveel waardering we hebben voor zijn inzet voor de vereniging de afgelopen 50 jaar. We willen Jos de komende ledenvergadering dan ook voordragen als erelid van v.v. Hellendoorn.

Jos, van harte gefeliciteerd! Maak er een mooie dag van!

Bestuur v.v. Hellendoorn

thumbnail_image0.jpg