Corona virus

10 maart 2020 19:45

Beste leden en andere belanghebbenden,

Nu er de afgelopen dagen meer en meer coronabesmettingen in Nederland bekend zijn geworden, leven er mogelijk ook vragen in relatie tot het sporten in verenigingsverband. Vanuit de KNVB is een statement opgesteld, dat wij als v.v. Hellendoorn bij deze graag met jullie delen.

Omdat de KNVB als voetbalbond niet de expertise in huis heeft om de gezondheidsrisico’s rondom het Corona-virus goed in te kunnen schatten – anders dan met de bekende hygiënische maatregelen zoals handen wassen, niezen in de binnenkant van de elleboog etc. – staat de bond in nauw contact met het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu), de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) en de ministeries die met deze problematiek bezig zijn. De KNVB houdt alle berichten nauwlettend in de gaten en neemt hun advies uiteraard over.

Mochten er op basis van het advies van de RIVM en GGD door de (lokale) overheden (gemeentes, veiligheidsregio’s, ministeries) maatregelen worden genomen die het voetbal en/of evenementen met veel bezoekers raken, dan zal de KNVB die opvolgen.

Mochten de (lokale) overheden bepalen dat wedstrijden gewoon door kunnen gaan, dan wordt ook dit standpunt gevolgd. In dat geval kunnen de wedstrijden om die reden ook niet door de bond worden afgelast.

Als v.v. Hellendoorn volgen we in principe de lijn van KNVB en daarmee dus ook van het RIVM en de GGD. Als vereniging blijven we de situatie nauwlettend volgen. Indien nodig treden we met extra informatie naar buiten via deze site.

We adviseren onze leden en vrijwilligers de volgende persoonlijke maatregelen tegen het coronavirus in acht te nemen:
  • Voel je je gezond, ben je niet verkouden, heb je geen koorts, dan kun je gewoon komen trainen en wedstrijden spelen.
  • Neem je eigen drinkfles mee en drink niet uit elkaars fles.
  • Schud elkaar niet de hand, maar wens elkaar als je langs elkaar loopt bij de line up, een fijne wedstrijd.
  • Moet je niezen of hoesten, doe dat dan in je elleboog.
  • Neem papieren zakdoekjes mee en gooi deze na 1x gebruik weg.
  • Probeer aanraken van je neus, mond en ogen te beperken.
  • Was je handen regelmatig, dus vaker dan normaal, daarmee kun je voorkomen dat je besmet raakt.

Hieronder links naar de site van de KNVB en het RIVM.

Met sportieve groet,