Cookie beleid v.v. Hellendoorn

De website van v.v. Hellendoorn is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Terugblik Jeugdkamp en afscheid Moniek Huzen

Terugblik Jeugdkamp en afscheid Moniek Huzen

14 juli 2019 17:30


In het laatste weekend van juni vond traditioneel het jeugdkamp van v.v. Hellendoorn plaats. Wederom een zeer geslaagd jeugdkamp dat door de Jeugd Activiteiten Commissie (JAC) tot in de puntjes was georganiseerd. Het was alweer het 13e jeugdkamp van v.v. Hellendoorn, en bij al die edities was Moniek betrokken. Eerst als algemeen lid van het JAC en de laatste jaren in de rol als voorzitter van het JAC. Het was tevens ook het laatste jeugdkamp van Moniek, ze neemt afscheid van het JAC en draagt het stokje over. Alles bij elkaar reden genoeg voor een leuk gesprek met Moniek en ze vertelt uitgebreid over haar activiteiten bij v.v. Hellendoorn.

Wie is Moniek Huzen?
Ik ben geboren op 13 augustus 1988 als Moniek Huzen en in september 2018 getrouwd met Tom Mars, dus nu Moniek Mars-Huzen. Maar velen binnen v.v. Hellendoorn zullen mij nog steeds kennen en zien als Moniek Huzen.

Ik voetbal al ruim 20 jaar, eerst bij vv Vesos, nu dus v.v. Hellendoorn. Als kind zat ik eerst op gymnastiek maar toen ik dat niet meer leuk vond, ben ik met een vriendinnetje op voetbal gegaan. Mijn broertje Lars zat al toen al op de voetbal. Mijn ouders hebben niet veel met voetbal en zelf ook nooit gevoetbald, maar vonden het prima toen ik lid werd. Ik heb meestal in een meisjesteam gevoetbald, maar ook een enkel seizoen meegedraaid tussen de jongens, wanneer de aantallen zodanig waren dat het voor de team-indeling beter was. Ik heb er veel van geleerd om tussen de jongens te voetballen. Ik denk dat het voor het meiden voetbal goed is wanneer ze ook af en toe tussen de jongens voetballen, belangrijk is wel dat de spelers gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het blijft een lastige discussie wat wel of niet goed is, mijns inziens hebben jongens en meisjes nu eenmaal een andere motoriek en spierkracht, maar kunnen ze altijd van elkaar leren. Ik ben daarnaast al heel vroeg in het eerste gekomen en speel, bij benadering, al vanaf mijn 14e jaar in het eerste, nu dus al 17 jaar.

Verder ben ik al vanaf ongeveer de oprichting van het JAC hierbij betrokken, destijds nog de jeugdkamp organisatie. Later zijn daar meer activiteiten bijgekomen en uiteindelijk is het de Jeugd Activiteiten Commissie geworden. Waarmee we ondertussen nu al het 13e jeugdkamp hebben georganiseerd.

Ik ben ooit gevraagd om te helpen bij het jeugdkamp in de periode dat SOS tegen FC Twente voetbalde. Destijds zaten Alfons Legtenberg, Marcel Hannink en Peter Runneboom bij elkaar voor de organisatie van het eerste jeugdkamp onder de vlag van JC/VV Hellendoorn.  Na afloop van de wedstrijd SOS-FC Twente was ik aan het helpen, en waarschijnlijk dachten ze toen: die Moniek is misschien wel een goede aanvulling op onze jeugdkamporganisatie en zo ben ik erbij gekomen. Bij SOS kende men overigens vroeger al wel een jeugdkamp, bij VESOS niet.


Wat meer over mijzelf, ik ben werkzaam bij van Keulen Interieurbouw in Nijverdal, als Projectleider Verkoop Binnendienst. Ik houd van reizen en de wereld zien. Of dat nu in een lange vakantie is of een korte stedentrip, ik heb al vele plekken op de wereld gezien, maar er staan er ook nog veel op mijn verlanglijstje. Verder ben ik veel te vinden in het dorp, vind ik feestjes altijd gezellig, schijnbaar ook wel een familietrekje. Ik heb namelijk nog meer familie bij de club, mijn twee broertjes Lars en John, welke ook vaak bij feestjes aanwezig zijn. Lars voetbalt in het eerste en is tevens ook lid van het JAC. John voetbalt in het derde.

Verdere familie bij v.v. Hellendoorn zijn mijn neef Jasper, hij is al jaar en dag trainer bij de jeugd. Eerder voetbalden ook mijn neven Erik en Bart, nu echter niet meer. Daarnaast ia mijn oom Ab Huzen wel bekend, hij is naast trouwe supporter van het eerste ook als vrijwilliger actief bij de onderhoudsgroep.

De Jeugd Activiteiten Commissie, kun je vertellen wat jullie doen?
We zijn een zelfstandige commissie, we hebben een eigen budget (met name geld verkregen door de sponsorloop) en gebruiken dat voor het organiseren van activiteiten voor de jeugd of dragen bij ten goede van voorzieningen voor de jeugd. We hebben daarover altijd een goede afstemming met jeugdbestuur en bestuur. Het ontstaan van het JAC heeft alles te maken met het jeugdkamp. Dat was, en is, echt de bron. Later zijn daar ook andere activiteiten bij gekomen zoals de winteractiviteiten voor alle jeugd, Sinterklaas, de Sponsorloop (KidsFunRun) en sinds twee jaar de Mini Playbackshow. Maar het jeugdkamp is veruit het grootste én het mooiste event.

Wat is dan precies het jeugdkamp?
Al 13 jaar het jeugdkamp, zijn veel mooie herinneringen. We doen het als JAC-leden en leiders in de eerste plaats natuurlijk voor de kinderen, maar we hebben ook erg veel plezier onderling tijdens het jeugdkamp. We kiezen bewust voor een groep jonge leiders. Typerend is ook dat er ook dit jaar weer veel leiders zijn mee geweest die ook als kind mee zijn geweest met het jeugdkamp. En je merkt dat het werkt, ze weten zelf nog goed wat ze zelf als kind leuk vonden tijdens het kamp en ze gaan op dezelfde manier om met de kinderen zoals dat ze zelf ook leuk vonden. Veel auwehoeren, soms een beetje “lomp en onbenullig” maar dat vinden de kinderen juist leuk en grappig. Het hoeft allemaal niet zo netjes, zo voorzichtig, waarbij we natuurlijk wel altijd de veiligheid van de kinderen en onszelf in het oog houden. Elk kind is anders en we proberen daar altijd op de juiste manier mee om te gaan.  

De leiders die mee zijn geweest met het jeugdkamp worden het jaar erop altijd weer benaderd om mee te gaan met het volgende kamp, en vrijwel altijd zeggen ze weer ‘ja’ om mee te gaan. Hebben we nieuwe leiders nodig, kijken we binnen de vereniging naar teamgenoten, leeftijdsgenoten en vragen of het hen leuk lijkt mee te gaan. We proberen altijd een goede balans te vinden tussen vrouwelijke en mannelijke begeleiding om een gemixte groep te hebben, zoals we ook een gemixte groep kinderen hebben. Tijdens het jeugdkamp verdelen we de deelnemende kinderen in groepjes van 8 of 9 kinderen, waar 2 leiders aan toegevoegd worden. Deze leiders werken samen, maar kunnen elkaar waar nodig ook aflossen, zodat er wel altijd een leider bij de groep is. De laatste jaren zitten we steeds rond de 100 kinderen die meegaan, dan spreek je snel over 12 groepjes en 24 leiders. Inclusief het JAC als organisatie een groep van ca. 134 personen.

 

Hoe ziet de organisatie eruit?
Vanuit het JAC (2019 bestaande uit 10 leden) hebben we geen directe taak in het begeleiden van de kinderen, we springen soms in waar nodig, maar zorgen met name voor de organisatie. Het organiseren is een hele klus maar in de loop van de jaren zijn we steeds beter op elkaar ingespeeld, het is nu een geoliede machine. We hebben een standaard draaiboek en actiepuntenlijst klaarliggen waarin iedereen zijn eigen taak en verantwoordelijkheid heeft. Het jeugdkamp is ook steeds meer een begrip geworden en nu bij iedereen bekend. Waar we in de beginjaren informatiebrieven uitdeelden en alle ouders van potentieel deelnemende kinderen belden om kennis te maken, te vertellen over het kamp en de ouders een idee te geven over wie ze hun kind toevertrouwden is dat niet meer nodig. Nu doen we het nu anders. We werken nu efficiënter en communiceren nu via leiders en social media. We benaderen dus niet meer actief en laten de ouders zelf de verantwoordelijkheid nemen in het opgeven van hun kinderen, wanneer er belangstelling is. Natuurlijk hebben we nog persoonlijk contact met ouders vooraf indien gewenst of nodig, maar we werken op deze manier efficiënter dan de jaren ervoor.

Veel tijd gaat ook zitten in het programma zelf, elk jaar proberen we een afwisselend programma, vol met spelletjes, te hebben, zodat het voor de kinderen die al eerder zijn mee geweest ook steeds verassend en anders is.

 

Je vertelde onlangs over gezelligheid en veiligheid, kun je dat toelichten?
Een goed voorbeeld is dat er tijdens het jeugdkamp altijd iemand aanwezig en beschikbaar is, ook ’s nachts. We werken bijvoorbeeld met een zogenoemde ‘nachtwacht’. Na afloop van het dag- en avondprogramma is het voor de organisatie en leiders ook tijd voor wat ontspanning en drinken we nog even wat na samen. Je bent de hele dag met de kinderen bezig en ‘s avond is het dan erg gezellig om samen nog even na te zitten en na te praten onder het genot van een drankje. Herinneringen van die dag worden besproken en onderling wordt er veel lol gemaakt.

We hebben als JAC-leden bij toerbeurt in de eerste uren van de nacht de taak om als aanspreekpunt te fungeren bij calamiteiten (slaapwandelen, heimwee, medische zorg, etc.) mocht dat nodig zijn. Afgelopen jaar is het jeugdbestuur ons halverwege de nacht komen aflossen, zodat wij dan allemaal kunnen slapen en ook de benodigde rust kunnen pakken. Het jeugdbestuur neemt dan onze taken als aanspreekpunt voor de kinderen over. Daarnaast zorgen ze voor het gereed maken van het ontbijt en minstens zo belangrijk, verse koffie voor de net ontwaakte leiding.

Ook overdag is het onze taak om, naast te zorgen voor een geweldig jeugdkamp, ook te zorgen voor een veilig jeugdkamp, voor kinderen en begeleiders. Iedereen kent en draagt zijn verantwoordelijkheid, een valpartij hoort er (helaas) bij, maar een pleister (en extra snoepje) doen veelal wonderen!

  

Kun je vertellen over jullie rolverdeling?
Binnen het JAC is iedereen gelijkwaardig en telt zijn/ haar mening, maar daarnaast hebben we ook ieder onze eigen rol. In willekeurige volgorde:

  • Ton Filart; ook al sinds het begin betrokken bij het JAC, onze top Chef (keuken). Hij zorgt ervoor dat iedereen zijn maaltijd krijgt. Het warme eten op de zaterdag, op vrijdag samen met Patrick Broeks voor de BBQ, en natuurlijk liters ranja. Denk eraan; voor 140 man boodschappen regelen en maaltijden verzorgen is een hele klus!
  • Lars Huzen; zorgt als spin in het web voor de gehele organisatie, hij heeft een groot netwerk (binnen en buiten de vereniging) die hij inschakelt om alles te kunnen regelen.
  • Patrick Broeks; enthousiast, altijd aanwezig, maar vooral een hele waardevolle kracht op meerdere fronten, die ook veel in de keuken ondersteund.
  • Jeroen Broeks; zijn achtergrond als docent lichamelijke opvoeding is belangrijk voor de algehele organisatie! Tevens notulist tijdens onze vergaderingen.
  • Lonneke Rozekamp, met haar CALO-opleiding eveneens een belangrijke kracht met het bedenken en organiseren van leuke spelletjes, ze heeft veel originele ideeën. Ook voor haar was dit het laatste jaar binnen het JAC, ze stopt vanwege een nieuwe baan i.c.m. studie.
  • Lisa ten Have: penningmeester en de administratieve baken van het JAC. Regelt financiën, aanmeldingen, teamindelingen en alles wat erbij komt kijken. Altijd alles op orde!
  • Bas Mijnheer: de man die alles kan. Is altijd goed te pas, is superhandig, wil alles doen en weet echt van aanpakken, goed in de praktische uitvoer!
  • Roy Schoot Uiterkamp; nog relatief nieuw binnen het JAC, was voor het tweede jaar mee op jeugdkamp. Erg enthousiast, overal voor inzetbaar, denkt actief mee en durft ook met nieuwe ideeën te komen.
  • Niels Broekhuis: ons aspirant lid, melde zich in maart dit jaar dat het JAC hem erg leuk leek. Dit jaar voor het eerst meegedraaid tijdens de voorbereidingen en mee geweest tijdens het jeugdkamp, en hij blijft!
  • Ikzelf: nu twee jaar voorzitter van het JAC, daarin verantwoordelijk voor het totale plaatje. Betrokken bij de algehele organisatie van onze activiteiten. Ik organiseer onze vergaderingen, onderhoud het contact met de rest van de vereniging en ben het gezicht naar buiten toe.

 
Locatie de Bosrand is geweldig hoorden we?
Voor een jeugdkamp met zijn grote groep als de onze (gemiddeld tussen de 120-150 personen) is het niet makkelijk een geschikte locatie te vinden. De afgelopen jaren zijn we al in Lemele geweest (oude en nieuwe kampeerboerderij), in Markelo en Rijssen, zelfs in Ermelo, maar zijn we heel blij dat we nu al enige jaren bij de Bosrand terecht kunnen. Er was uiteindelijk het geschikte weekend te boeken en nu hebben we het al voor vele jaren vastgelegd. Hoe mooi is dat, de ideale locatie op fietsafstand.

We hebben heel goed contact met Wouter Vermaat van de Bosrand en zij zijn super flexibel en denken overal in mee. Echt geweldig! Voor ons de perfecte locatie.

Samenvattend is het jeugdkamp?
Het leukste weekend van het jaar, voor kinderen en begeleiding. Zelfs jaren nadien heeft iedereen (oud)-deelnemers, begeleiding en (oud) JAC-organisatie het nog steeds over de verschillende jaren jeugdkamp en vertellen we elkaar de mooie herinneringen. Het is echt een weekend wat leeft, het creëert herinneringen die het hele leven bijblijven.

Het heeft in die 13 jaar nog steeds hetzelfde unieke karakter behouden, daar zijn we erg blij mee.

Wat zijn in het kort de andere activiteiten van het JAC?

Sinterklaas:

Elk jaar komt Sinterklaas in Nederland en belt hij ook met het JAC. Hij overlegt dan met ons een datum om ook weer bij v.v. Hellendoorn langs te komen. Alle kinderen van de JO8 en JO9 groep zijn uitgenodigd. De luisterpieten hebben dan al hun werk gedaan en hebben Sinterklaas vertelt over de teams en kinderen. Sinterklaas heeft dan voor iedereen ook een cadeau meegenomen en vooral veel en lekker snoep en strooigoed. Er worden heel veel pepernoten gegeten en leuke pietenspelletjes gedaan.

Winteractiviteiten;
In de winterperiode wordt er ook een activiteit georganiseerd. In het verleden werden er voor elke leeftijdsgroep andere activiteiten georganiseerd. Denk aan schaatsen, zwemmen, speedsoccer, vossenjacht, sporten bij DRW, een speelparadijs voor de kleinsten, etc. Afgelopen jaren afgewisseld met het bezoeken van een wedstrijd van Heracles.

De winterstop was vroeger veel langer, waardoor de mogelijkheden om iets te organiseren groter was. Dat is nu anders doordat de winterstop veel korter is. We liggen nu maar een paar weken stil. Doordat het JAC uit zelf-voetballende leden bestaat, is het altijd zoeken naar een geschikte datum, maar gelukkig weten we deze nog steeds te vinden.

Heracles Almelo:
Heracles is 1 van onze winteractiviteiten. Inmiddels hebben wij al twee keer met heel veel leden een wedstrijd van Heracles bezocht. Twee jaar geleden voor het eerst. De organisatie lag in handen van Thomas Eilders, (jeugd)bestuur en het JAC. De eerste keer was de wedstrijd Heracles - GO Ahead Eagles die we met bijna 500 man bezochten en afgelopen jaar een wedstrijd tegen Feyenoord, ook bijna 400 bezoekers. Een hele leuke activiteit en supermooi om dat voor iedereen, voor een betaalbare prijs, te organiseren. Dat moeten we wel speciaal houden.

Bekijk hier het filmpje van v.v.Hellendoorn naar Heracles Almelo! 

KidsFunRun:

Al vele jaren organiseren we een sponsorloop, in het verleden was dat simpelweg een aantal rondjes om het veld en later, met als inspiratiebron de StrongMenRun, een leuke obstakel run met een uitdagende route. Elk jaar, ook dit jaar, loopt de jeugd toch elk jaar weer een heel mooi bedrag bij elkaar! Het mooie is dat dit geld bij de eigen jeugd blijft (o.a. JAC-activiteiten, panna-kooi, smart-goals).

Mini Playbackshow:
Sinds twee jaar hebben we nu ook de mini playbackshow georganiseerd. Omliggende verenigingen organiseerde dit al met veel succes. Met de input van deze omliggende verenigingen, hebben we dit ook opgestart. Superleuk, want beide jaren waren een groot succes! De acts zijn heel goed voorbereid en professioneel. We kunnen dit organiseren omdat De vrienden van v.v. Hellendoorn (VVVVH) al jarenlang een mooie playbackshow voor de senioren organiseren, de faciliteiten zijn al geregeld en daar kunnen we gebruik van maken.


Moniek, jij neemt afscheid van het JAC, kun je dat toelichten?
De reden dat ik stop bij het JAC is simpelweg omdat ik vind dat er een tijd van komen is, en een tijd van gaan. Het is tijd voor nieuw bloed en een nieuwe rol- en taakverdeling binnen het JAC. Je moet, naar mijn mening, voorkomen dat het organiseren van de activiteiten te veel een automatisme wordt. Doordat we al veel hebben georganiseerd en dat altijd succesvol is geweest, ga je erop vertrouwen dat het ook deze keer weer goedkomt (en dat komt het ook). Maar toch moet er op het laatste moment altijd nog veel geregeld worden. Niet erg, maar dat is voor mij wel een teken geweest om te stoppen en mijn taken over te dragen. Door de combinatie van oude en nieuwe leden binnen het JAC, houd je een stabiele commissie, aangevuld met nieuwe ideeën en dat maakt het JAC succesvol. Ik ben altijd met veel plezier betrokken geweest bij het JAC, heb genoten van het organiseren van de diverse activiteiten en de goede band die we als (oud) JAC-ers met elkaar hebben.

Ik blijf natuurlijk betrokken bij v.v. Hellendoorn, ik voetbal nog steeds in dames 1 en blijf dat ook doen zolang ik er plezier aan beleef, mee kan komen en er een goede match is met het team en visa versa.

 

Wat is het laatste dat je nog wil vertellen?
Dat we met zijn allen trots mogen zijn op onze mooie vereniging. Als voorbeeld de inzet en betrokkenheid van onze vrijwilligers. Als je b.v. naar het jeugdkamp kijkt, alle leiders en ook JAC-commissieleden dragen hetzelfde bedrag bij als de deelnemende kinderen, om ‘vrijwillig’ hun hulp aan te bieden bij en tijdens het jeugdkamp. Wat voor een ander als ‘bizar’ klinkt is voor ons een vanzelfsprekendheid, en wordt er bijna om gestreden om weer mee te mogen op jeugdkamp, wat natuurlijk erg veel zegt. We hebben een vereniging om trots op te zijn, prestatie gecombineerd met plezier, een dorpse vereniging en dat karakter moeten we behouden!

Slotwoord:

Namens alle kinderen, ouders, jeugdbestuur en bestuur willen we graag alle JAC-leden en leiders bedanken voor het organiseren van het jeugdkamp. Wederom was het een super geslaagd weekend waarin alle deelnemers met erg veel plezier op terugkijken.

In het bijzonder een dankwoord aan Moniek; al 13 jaar in het JAC. We gaan je erg missen bij het JAC, gelukkig blijf je behouden voor de voetbal en vereniging in het bijzonder. Je was altijd zeer attent, hield iedereen goed op de hoogte, dacht altijd in het verenigingsbelang en het was een dan ook een groot plezier om met je te mogen samenwerken. Topper!

Heel erg bedankt allemaal!

 

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!