Bakker Ronhaar bakt 30 april a.s. zijn laatste broodjes bruin.

28 april 2019 14:30

In april jl. ontvingen wij een bericht waarin Albert en Angela Ronhaar hun bedrijfssluiting aankondigden. Met ingang van 1 mei 2019 sluit bakkerij Ronhaar definitief zijn deuren. Fysieke problemen zijn de reden van deze bedrijfssluiting. Het bestuur van v.v. Hellendoorn ging namens de vereniging met een mooie bos bloemen en een attentie op bezoek bij onze trouwe sponsor én leverancier. Albert vertelt:

Geschiedenis:
Bakkerij Ronhaar heeft een lange geschiedenis. In 1923 werd het eerste brood gebakken en het mooie familiebedrijf opgericht. Eerst aan de Schuilenburgerweg en in 1928 werd de bakkerij op de huidige locatie aan de Nieuwe Twentseweg geopend. Het brood werd tot in de verre omtrek gevent en al snel werd er ook in veel andere zaken gehandeld. Naast brood voornamelijk kruidenierswaren en zuivel, maar ook artikelen als schoensmeer en veters.

In 1986 werd Albert echt betrokken bij het familiebedrijf om er zijn brood mee te verdienen. In 1991 kwam Angela ook in de zaak. In datzelfde jaar werd ook een vestiging in het Verscentrum Nijverdal geopend waar Bakker Ronhaar ruim 10 jaar gevestigd is geweest. In 1994 zijn Albert en Angela gestopt met de verkoop van zuivel, kruidenierswaren en aanverwante artikelen om zich volledig te richten op het ambacht van brood en banket. In 1995 werd het huidige pand aan de Dorpstraat betrokken.

Voetbal of volleybal:
Albert is bij v.v. Hellendoorn vooral bekend om zijn voetbalkwaliteiten, echter is hij pas op latere leeftijd gaan voetballen. Albert was en is van origine een volleyballer. Deze sport beoefent hij al erg lang, als actief sporter maar zeker ook als volleybaltrainer. Zo is hij maar liefst 34 jaar trainer geweest bij volleybalvereniging SVH Hellendoorn. Sinds een jaar is Albert dames 1 trainer bij de volleybalvereniging in Albergen.

In 1986 is Albert bij de voetbal gegaan, overgehaald door zijn zwagers is hij in het 5e elftal begonnen. Al snel bleek zijn talent op te vallen en jaar na jaar ging hij steeds een elftal hoger voetballen tot de eerste selectie aan toe. Albert was een van de eerste niet katholieke spelers van de eerste selectie van S.V. SOS. Nog bijzonder in die tijd. De laatste jaren voetbalt Albert op zondag, nu in het derde elftal dat hoogstwaarschijnlijk kampioen gaat worden.

Sponsor en leverancier:
Bakkerij Ronhaar is 24 jaar lang shirtsponsor geweest. In het begin samen met Tempert Tegels, één sponsornaam op de voorkant, de ander op de achterkant. Dat kon toen nog, rugnummers werden nog niet gebruikt. Slim ondernemerschap was dat. De eerste elftalfoto werd overigens een dag na het vrijgezellenfeest van Albert gemaakt, kleurrijke shirts en witte koppies😊.

Vorig jaar is Bakkerij Ronhaar gestopt als kledingsponsor bij de invoering van de nieuwe kledinglijn. Naast shirtsponsor is Ronhaar tot op de dag van vandaag bordsponsor en sponsor van het Onderling Toernooi.

Bakkerij Ronhaar is de leverancier van broodjes die in onze kantine verkocht worden. Met heerlijk beleg erop en met liefde gesmeerd door onze vrijwilligers gingen deze als warme broodjes over de toonbank. Als onverhoopt het brood uitverkocht raakte, was een belletje naar Albert en Angela voldoende om snel weer op de juiste voorraad te zijn.

Toekomst:
Wat de toekomst voor Albert en Angela gaat brengen is nog onzeker. De komende dagen staan in het teken van het afscheid nemen. Daarna voorlopig onthaasten en goed nadenken over de juiste keuzes. Maar ze zijn vol vertrouwen dat het helemaal goed gaat komen.

v.v. Hellendoorn bedankt Albert en Angela hartelijk voor hun jarenlange steun aan onze vereniging en wensen hen en hun kinderen Niels en Femke erg veel geluk en vooral gezondheid toe.