In memoriam Jos Filart

26 augustus 2021 22:00

Afgelopen maandagmiddag is Jos Filart op 65-jarige leeftijd overleden. De gezondheid van Jos was erg broos, een groot deel van zijn leven speelde zijn slechte gezondheid hem parten en sinds eind 2019 heeft hij meerdere malen moeten vechten voor zijn leven. Steeds kwam hij er bovenop door vastberaden en vol goede moed te werken aan zijn herstel. Een strijd die hij uiteindelijk niet kon winnen.

Jos is 57 jaar lid geweest van onze vereniging en hij is ruim 50 jaar een zeer actieve en betrokken vrijwilliger geweest. Zijn actieve voetbalcarrière startte bij S.V. SOS, een vereniging die hij in zijn hart had gesloten. Na een korte actieve periode als speler was Jos vooral aan de vereniging verbonden als vrijwilliger. En dat heeft hij ruim 50 jaar met hart en ziel gedaan. Jos startte op 15-jarige leeftijd zijn “carrière” als vrijwilliger achter de bar en in de jaren daarna heeft hij alle facetten van de vereniging meegemaakt als vrijwilliger. Jos heeft bestuursfuncties vervuld in het jeugd- en in het hoofdbestuur, hij was bestuurslid van de supportersvereniging en tot aan zijn overlijden was hij lid van de kantinecommissie. Ook was hij erg lang met een aantal voetbalvrienden de motor in de organisatie van de wekelijkse kaartavonden en regelde hij de entree van de bezoekers van de wedstrijden van ons eerste elftal. Ook het opstarten van nieuwe activiteiten was hem op zijn lijf geschreven, zo stond Jos met een aantal anderen aan de basis van het huidige schoolvoetbal.

Jos is opgegroeid met S.V. SOS en het zondagvoetbal. Na de fusie en het ontstaan van v.v. Hellendoorn sloot hij de “nieuwe vereniging” al snel in zijn hart, al kreeg het zondagvoetbal zijn bijzondere aandacht. Binnen de vereniging maakte hij zich hard voor het behoud van het zondagvoetbal en leverde hij daar zelf een hele actieve bijdrage in als wedstrijdsecretaris en gastheer op de zondagochtend. Tijdens deze ochtenden legde hij ook steevast op een vast tijdstip een kaartje met zijn vrienden en dat moment was hem heilig. Daar genoot hij enorm van, evenals de gezelligheid na afloop van de wedstrijden op de zondagmorgen.

Jos was een man van weinig woorden. In de belangstelling staan, dat vond hij vooral belangrijk voor anderen, hij verrichte zijn taken het liefst op de achtergrond. Hij genoot van het verenigingsleven, het voetbal en de gezelligheid, en zat graag op zijn vaste stek aan de bar waar hij een goed overzicht had op alles wat er gebeurde. Jos was klein van stuk maar groot van daden, iedereen kende Jos. Als hij de kantine binnenkwam met zijn pet op werd door zijn vrienden ook wel “de rijdende rechter’ genoemd.

Jos was een zeer gewaardeerd lid van onze vereniging en zijn inzet is niet onopgemerkt gebleven. In 1985 werd Jos uitgeroepen tot sportman van het jaar en in 1991 ontving hij de KNVB Bronzen Speld en hij werd in 1996 uitgeroepen tot lid van verdienste.

Op de vooravond van zijn 65-jarige verjaardag brachten we Jos een bezoek, aanleiding daarvoor was het afscheid dat Jos als vrijwilliger aan had gekondigd. Vanwege zijn gezondheidsklachten kon hij zijn taken niet meer uitoefenen en met pijn in het hart maakte hij deze beslissing.  Om Jos persoonlijk te laten weten hoezeer we hem en zijn grote bijdrage aan de vereniging waardeerden hebben we hem die avond verteld dat hij op de eerstkomende algemene ledenvergadering zal worden voorgedragen als erelid van onze vereniging. Jos was zichtbaar ontroerd al hoefde die eer en belangstelling niet zo voor hem.

We zullen Jos heel erg gaan missen en we gaan hem niet vergeten. Wie afscheid van Jos wil nemen en de familie wil condoleren, dan is daarvoor gelegenheid op zondag 29 augustus van 18.30 uur tot 19.00 uur in het Uitvaartcentrum, Duivecatelaan 1 te Nijverdal.

Wij wensen zijn zussen en zwagers, verdere familie, (voetbal) vrienden en bekenden veel sterkte in deze moeilijke periode. Onze gedachten zijn bij hen.

Bestuur v.v. Hellendoorn
6745381f-0352-4389-8c35-877ddea506c5.jpg